Saveti za vožnju
Šta da radite ako se zaglavite
Kada se zaglavite u ledu, snegu, blatu ili vlažnoj travi, vozilo treba da se nežno zaljulja napred-nazad ponovljenim prebacivanjem ručice menjača od vožnje do unazad na automatskim menjačima ili iz unazad u drugu na mehaničkim menjačima. Ovo bi trebalo da bude urađeno sa što je manje moguće obrtanja guma. Sila izazvana brzim obrtanjem guma može da izazove eksploziju bukvalno rascepljujući gumu. Neka su vozila sposobna da dovedu gumu do ove tačke kvara za samo pet sekundi.
Koristeći svoju rezervnu gumu
Mnoga novija vozila dolaze opremljena privremenom rezervnom gumom. Ove su gume obično mnogo manje od drugih guma na vašem vozilu. Važno je shvatiti da ove rezerve imaju mnogo više ograničenja nego tipična guma, uključujući brzinu i preporučenu voznu udaljenost. Neke rezervne gume čak traže upotrebu posebne limene kante za naduvavanje gume.
Trebalo bi da se upoznate s rezervnom gumom čitanjem vlasničkog priručnika i bočnog zida rezervne gume. I zapamtite, proveravajte često vazdušni pritisak rezervne gume.
Proklizavanje po vodi
Tri glavna razloga doprinose gubitku prianjanja na vlažnim putevima poznatom kao proklizavanje po vodi.
Brzina vozila. Kako se brzina povećava, prianjanje na vlažnom značajno se smanjuje.
Dubina vode. Što je voda dublja, pre ćete izgubiti prianjanje gume, iako čak i tanki slojevi vode mogu da izazovu gubitak prianjanja, čak i pri malim brzinama.
Dubina gazećeg sloja gume. Kako se vaše gume habaju, smanjena je njihova sposobnost da se odupru proklizavanju po vodi.
Pošto proklizavanje po vodi može da dovede do potpunog gubitka prianjanja i kontrole nad vozilom, uvek bi trebalo da smanjite brzinu vodeći računa o saobraćaju oko sebe.
Vožnja po ledu i snegu
Gume za celu godinu napravljene su da obezbede više nivoe prianjanja na snegu nego gume koje nisu za celu godinu. Vaše gume mogu biti gume za celu godinu ako nađete slova „M+S” uobličena u bočni zid pored ivice. Ta slova znače „Mulj i sneg”. Međutim, zbog razlike u propisima u SAD i Evropi, ako zahtevate gume za celu godinu, uvek treba da proverite sa svojim prodavcem guma da li su gume koje ste izdabrali prikladne. Ne treba samo da se oslonite na oznaku „M+S”.
Čak i najbolje gume za celu godinu neće obezbediti prihvatljive nivoe prianjanja ako prebrzo vozite u uslovima snega/leda. Trebalo bi da omogućite bar 12 puta veći zaustavni put na zimskim putevima.
Ugradnja zimskih guma snažno se preporučuje kada su temperature ispod 70C. Zimske gume nude značajno poboljšano kočenje i prianjanje u odnosu na letnje gume i gume za celu godinu. Zbog ovoga, u nekim zemljama, njihovo je stavljanje obavezno. Ipak, čak i gde je stavljanje neobavezno, ogromne su bezbednosne koristi kada je temperatura ispod 70C. Pri ovoj temperaturi, zimske gume obezbeđuju bolje trenje i prianjanje na suvim i vlažnim putevima kao i u uslovima snega i leda.
Za bezbednu zimsku vožnju
Stavite zimske gume.
Smanjite svoju brzinu. Čak i dobri putni uslovi brzo se mogu pogoršati.
Povećajte svoj zaustavni put - bar 12 puta veći nego na suvim putevima. Možda vam neće uvek trebati ta razdaljina, ali kada vam zatreba, biće vam drago što ste išli na sigurno.
Proverite stanje svojih guma. Istrošene gume obezbeđuju manje trenje